Welke lessen doe je op in de woestijn tijdens de wereldberoemde Dakar-rally? Wat kun je leren van een ervaren rallyrijder? En hoe kun je die lessen toepassen om businessteams beter te laten samenwerken? Die vragen beantwoordde Marije van Ettekoven, navigator en teammanager van het DDW Rallyteam, in haar presentatie over de overeenkomsten tussen Dakar en het bedrijfsleven tijdens de Plan4Flex-klantendag op 18 mei 2022. In dit blog zetten we de belangrijkste lessen voor je op een rij. De hele sessie kijk je hier terug. 

Dakar is de grootse en meest uitdagende rally ter wereld. De finish halen is al een ongekende prestatie die maar voor weinigen is weggelegd. De hitte, het zand en de lengte van de race vragen het uiterste van de rijders, het materiaal en de monteurs. Meedoen aan Dakar betekent je ‘grenzen verleggen’. Dat sluit dus perfect aan bij het thema van de Plan4Flex-klantendag.

Gastspreker Marije van Ettekoven is de drijvende kracht achter rallyteam DDW. Ze regelt alle logistieke uitdagingen, is aanspreekpunt voor sponsoren en media, en ze rijdt tijdens de race in de teamtruck mee als navigator en copiloot. In 2022 bereikte DDW het hoogste doel in de sport: meedoen aan Dakar. Het relatief kleine privéteam overtrof alle verwachtingen en finishte als zeventiende van de meer dan zestig deelnemende teams. Een prachtige prestatie! Hoe kregen ze dat voor elkaar?

Communicatie, rolverdeling en doelen stellen

In haar presentatie noemt Van Ettekoven drie cruciale factoren voor haar succes in de racesport. En ze legt uit hoe je die factoren in het bedrijfsleven gebruikt om successen te behalen:

1. Open communicatie

“Communicatie is de grootste sleutel tot succes”, vertelt ze. “Wij nemen iedereen mee in teambeslissingen. En als die niet unaniem zijn, wekken we toch vertrouwen bij de mensen die het niet met de beslissing eens zijn.”

“Toen we bijvoorbeeld een nieuw motorblok moesten kiezen, hebben we een ander merk gekozen dan dat een van de monteurs wilde en waar hij ervaring mee had. Dat is lastig voor hem, want hij kende dat andere merk als zijn broekzak. We hebben het daar uitvoerig met hem over gehad. Natuurlijk wezen we op de voordelen die het nieuwe blok biedt, maar we benadrukten ook dat het een teambeslissing was. Dus geen van boven opgelegd besluit. Dat betekent ook gedeelde verantwoordelijkheid. Hij staat er niet alleen voor. We hebben hem daarnaast de positieve kanten van de verandering laten zien. Namelijk dat het een uitdaging is voor hem en het team. En we hebben benadrukt dat het een leerproces is waarbij fouten gemaakt mogen worden. Daardoor is zijn motivatie onverminderd groot en gaat hij de uitdaging aan om het nieuwe blok in te passen.”

“Wat je daar als manager, leidinggevende of teamlid van kunt leren, is dat het altijd eng of onwennig is om afscheid te nemen van iets vertrouwds. En door over te gaan op iets nieuws zullen er ongetwijfeld dingen misgaan. Maar dat is niet erg! Zolang je daar maar eerlijk over bent tegen elkaar. Als je het benadert als leerproces, durven mensen ook fouten te maken en te veranderen.”

2. Iedere schakel is onmisbaar

Als tweede factor noemt Van Ettekoven een goede rolverdeling. “Er zitten maar drie mensen daadwerkelijk in de truck tijdens een rally. Zij krijgen onterecht alle aandacht. Rallysucces is echt een teamprestatie. Sterker nog, de rest van het team werkt misschien nog wel harder dan de drie in de truck. Iedereen heeft zijn eigen specialisme, zoals de motor, de wielen of lassen, maar daarnaast helpt iedereen elkaar. Daarom hebben we toen we finishten twee uur gewacht tot ons team compleet was, zodat we samen op het podium konden staan voor de finishfoto. Want zonder technisch team zijn we nergens.”

Aftermovie klantendag

De sprekers, de activiteiten, de gasten… de klantendag was er eentje om niet snel te vergeten! Kijk nog even terug met de aftermovie van de klantendag.

“Wat je je daarbij moet realiseren, is dat ieder individu anders is. Vraag je altijd af: zit iedere persoon op de juiste plek? Je hebt bijvoorbeeld trekkers en duwers. Sommigen nemen het voortouw en trekken de kar. Die heb je nodig als veranderambassadeur. Maar je hebt net zo goed mensen nodig die tegengas geven, die gedegen zijn en die hun taak herhaaldelijk zo goed mogelijk uitvoeren voor het grotere goed. Dus ga jij een verandertraject in, ben je dan bewust van de verschillende rollen en drijfveren van je teamleden en maak hier gebruik van.”

3. Realistische doelen en goede timing

“Ga daarnaast altijd uit van je eigen kracht en kijk niet naar anderen”, vervolgt Van Ettekoven. “Natuurlijk zijn er rallyteams met grotere budgetten en meer ervaring, maar daar hebben wij geen invloed op. Je moet je concentreren op hoe je zelf beter wordt en realistische doelen stellen. Wij wilden Dakar uitrijden, dat is al een enorme opgave, zeker als je pas voor het eerst meedoet. Dat dat is gelukt en ook nog eens met een 17de plek, is voor ons een fantastische prestatie.”

“Ik denk dat dat mede komt doordat onze timing goed was. We hebben al eerder nagedacht over deelname aan Dakar, maar we besloten te wachten tot we zeker wisten dat we er 110 procent klaar voor waren. En dat is maar goed ook, want ieder foutje of twijfelmoment wordt in zo’n race afgestraft. Dat is ook een goede les voor bedrijven die voor een veranderopgave staan: voorbereiding is het halve werk.”

Vertrouw op je team en durf je grenzen te verleggen

Het klinkt alsof Van Ettekoven alles onder controle heeft, maar toch is meedoen aan woestijnraces voor haar iedere keer weer een kwestie van grenzen verleggen. “Ik heb last van hoogtevrees, dus telkens als we de duinen ingaan, moet ik daar weer aan wennen. Ik vind een keukentrapje al hoog. Voor mij is het daarom altijd extra spannend om over de top van een duin te komen, want je weet dan pas wat erachter ligt. Je moet dan volledig vertrouwen op je chauffeur. Dat is mijn grootste les: zorg voor een team waarop je kunt vertrouwen, dan komt het goed. Wij hebben lang gezocht naar de beste teamsamenstelling, we hebben volhard in die zoektocht en dat betaalt zich nu uit.”

Sessie terugkijken

Ben je benieuwd naar het hele verhaal van Marije? Kijk dan de sessie (ongeveer 40 minuten) in zijn geheel terug en zie hoe de Dakar-avonturen lessen vormen in communicatie, samenwerking en vertrouwen. Bekijk de video.

Aftermovie klantendag

Wil je nog eens terugkijken naar de ronkende motoren, snelle boten en het heerlijke zonnige weer op 18 mei? Bekijk de aftermovie.

Hoe andere uitzenders groeien?
5 gouden groeiverhalen voor uitzenders