Huisvesting van arbeidsmigranten is dit jaar ook buiten de uitzendbranche een hot topic. Voor een oproep voor coronavaccinaties is inschrijving in een Nederlandse gemeente noodzakelijk. Daarnaast hanteert de Stichting Normering Flexwonen (SNF) sinds januari strengere regels en worden woningen vaker gecontroleerd. Toch blijkt dat goede registratie vaak ontbreekt en veel arbeidsmigranten de Nederlandse regels niet kennen. Wat kun jij als werkgever hierin betekenen? Ondersteun je medewerkers en verbeter jullie relatie met deze drie tips.

Steeds meer gemeenten roepen de hulp van onderzoeksbureaus in, omdat ze geen idee hebben hoeveel arbeidsmigranten er in hun gemeente werken of wonen. Veel arbeidsmigranten in Nederland staan niet ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente waar ze wonen. Dit is na een verblijf van vier maanden verplicht. Geschat wordt dat hierdoor zo’n 250.000 uitzendkrachten buiten beeld van de gemeenten blijven.

De oproep voor een coronavaccinatie is gebaseerd op dit BRP. Sta je niet ingeschreven in een gemeente, dan krijg je geen oproep. Ook bron- en contactonderzoek wordt lastiger als iemand niet geregistreerd staat. Voor uitzendkrachten bepaalt deze inschrijving ook of je recht hebt op bijstand of daklozenopvang, je in Nederland een auto kunt kopen, je nog een zorgverzekering kunt afsluiten als je je baan kwijtraakt en of je dus een vaccinatie tegen corona krijgt.

Huisvesting arbeidsmigranten verbeteren

Nu is huisvesting van arbeidsmigranten al langer onderwerp van gesprek. Met name de kwaliteit en het aantal beschikbare woningen laten soms te wensen over. Om die reden heeft de Stichting Normering Flexwonen haar regels aangepast. In plaats van een steekproef worden nu alle huizen gecontroleerd en gecertificeerd.

Ook is het Kabinet eind vorig jaar gestart met het aanpassen van de wet Basisregistratie personen. Zo hoopt de overheid tijdelijke verblijfsadressen beter te registreren en beter zicht te krijgen op de woonsituatie van arbeidsmigranten. Harde beslissingen werden over de verkiezingen heen getild, terwijl het Aanjaagteam Bescherming Arbeidsmigranten oproept om nu al actie te ondernemen vanwege misstanden. Nu de formatie vooruit lijkt te gaan, komt nieuwe wet- en regelgeving voor huisvesting van arbeidsmigranten dus steeds dichterbij.

Kleine inspanning, groot resultaat: 3 tips

Hoe bereid je je daar als werkgever op voor? Inschrijving in een gemeente is in principe de verantwoordelijkheid van de uitzendkracht zelf. Maar als je medewerkers huisvest die niet ingeschreven staan bij de gemeente, ben jij waarschijnlijk de enige partij die weet waar zij wonen. Daarbij kennen arbeidsmigranten de regels en taal in Nederland vaak niet (goed). Als jij het verschil maakt, lever je betere service en verbeter je de relatie met je uitzendkracht. Een goed uitgangspunt in een markt met een steeds groter groeiend verloop.

Dus wat kun jij doen om je medewerkers zo goed mogelijk te ondersteunen in hun huisvesting in Nederland? Wij geven drie tips:

1. Goede registratie van huisvesting, planning en contracten

De basis van goede service, is goede registratie. Je moet precies weten wie waar verblijft en hoe de planning geregeld is. Voor je medewerkers is het belangrijk dat ze weten waar ze aan toe zijn. Maar ook de dagelijkse processen waar jij als uitzender mee te maken hebt, verlopen een stuk soepeler als je deze informatie goed hebt vastgelegd. Bijvoorbeeld bij het plannen van vervoer van en naar werk of het uitruilen van woonkosten.

Zorg ervoor dat je contracten op orde en getekend zijn en je ze altijd in kunt zien. Dit geeft duidelijkheid en voorkomt miscommunicatie en fouten.

2. Naleven keurmerk flexwonen

De SNF bepaalt de normen waaraan huisvesting voor arbeidsmigranten moet voldoen en houdt een register bij met bedrijven die het certificaat behaald hebben. Sinds januari 2021 worden woningen hierop ook strenger gecontroleerd.

Je moet als uitzender zelf periodieke controles uitvoeren en verschillende punten afvinken om het keurmerk te verdienen. De SNF controleert vervolgens jouw rapporten en bekijkt of deze kloppen. Zorg er dus voor dat je alle eisen en rapporten per huis in één overzicht bij elkaar hebt staan, bijvoorbeeld in een app of digitaal dossier. Zo kun je zelf eenvoudig de checks uitvoeren en je rapporten aan de SNF doorgeven.

Dit certificaat is dus een teken dat je voldoet aan de eisen van de SNF en je medewerkers goede huisvesting biedt. Goede registratie + goede huisvesting = een fijne woning voor je medewerkers.

3. Help je uitzendkrachten een handje

Goed voor je medewerkers zorgen, betekent ook dat je ze veiligheid biedt en ze ondersteunt waar nodig. Door ze op weg te helpen en duidelijk te communiceren wat er van ze verwacht wordt.

Dankzij goede administratie weet je precies wanneer een uitzendkracht vier maanden in Nederland is. En dus wanneer hij zich moet inschrijven bij de gemeente. Help ze door bijvoorbeeld al je werknemers een standaard berichtje te sturen met wanneer ze zich moeten inschrijven, waarom en hoe dit werkt.

Verbeter de relatie met goede huisvesting

Je ziet in de flexmarkt grote verschillen tussen gerenommeerde partijen en de ‘cowboys’ onder de uitzendbureaus. Dat verschil was al te zien aan het niveau van de huisvesting van arbeidsmigranten, maar je ziet het nu ook met regels rondom de coronamaatregelen. Vanuit de markt horen we schandalige verhalen. Het schijnt zelfs dat er uitzenders zijn die bij quarantainehotels van concurrenten arbeidsmigranten overhalen om voor hen te komen werken en de (verplichte!) quarantaine over te slaan.

Omdat de vraag naar uitzendkrachten blijft toenemen en het verloop ook enorm stijgt, is het belangrijk om jezelf als uitzendorganisatie te positioneren als goede werkgever. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat je huisvesting op orde is. Een betere relatie met je uitzendkracht zorgt voor een lager verloop, waardoor je veel minder hoeft in te zetten op recruitment. Je hoeft immers niet steeds op zoek naar nieuwe flexkrachten. Ogenschijnlijk kleine zaken als een goede registratie en een helpende hand maken hierin een enorm verschil voor je uitzendkracht.

In de Plan4Flex Inspectie App vind je alle punten waarop je huisvesting van je werknemers moet controleren en vink je alle onderdelen eenvoudig af. Deze app is gratis voor iedereen die de Plan4Flex App al gebruikt voor zijn uitzendkrachten.

“Gewoon goed zijn voor je uitzendkrachten”

Met goede service als uitgangspunt verviervoudigde de omzet van Jupiter Uitzendbureau in vijf jaar. Hoe zij dat waarmaakten? Lees het klantverhaal.

“Je moet gewoon goed zijn voor je uitzendkrachten. Ga uit van jezelf: jij wil zelf ook in goede omstandigheden werken.”

Gulcan UykunDirecteur, Jupiter Uitzendbureau