Pjotr en Plan4Flex trekken samen op om de uitzendbranche naar een hoger niveau te tillen. Uitzendbureaus zouden meer moeten investeren in de relatie die ze met hun uitzendkrachten hebben, vinden beide organisaties. De koppeling tussen het platform en de operationele software voor uitzendbureaus, maakt het makkelijker om uitzendkrachten op de juiste plek te plaatsen en ze intrinsiek te motiveren om zichzelf te blijven ontwikkelen.

Pjotr-oprichter Ard van Diepen wil verandering teweegbrengen in het uitzenden van Europese arbeidsmigranten. Hij sprak in zijn twintig jaar in de uitzendbranche al vaak met uitzendkrachten die niet het werk doen dat ze graag zouden willen doen. Uit onderzoek bleek dat de medewerkers meer regie willen hebben over hun eigen ontwikkeling. Om de uitzendbranche naar een hoger niveau te brengen en bewustzijn te creëren, stopte Ard als algemeen directeur bij Mondial Uitzendbureau en startte hij met Pjotr. Het doel: processen verbeteren met mensen als focuspunt. Voor uitzenders én uitzendkrachten.

Plan4Flex Pjotr handdruk

Inzetten op de relatie met uitzendkrachten

“Mensen beginnen te bloeien als je ze in hun kracht zet. Als je ergens goed in bent en je vindt het leuk, dan gaat het je een stuk beter af. De uitzendbranche is een onwijs gereguleerde branche. Er wordt gewerkt met zó veel verschillende certificaten, controles en regels. Maar ik denk dat je veel meer uit die relatie haalt, als je tijd steekt in écht persoonlijk contact”, begint Van Diepen.

Dréann van den Akker is commercieel directeur bij e-Wings ICT, het bedrijf achter Plan4Flex. Met de operationele software regelen uitzendbureaus het volledige proces van inschrijving tot cao-ontrafeling. Hij herkent het beeld dat Ard schetst: “Als uitzender zit je in een driehoeksrelatie met twee klanten. Je opdrachtgever en je uitzendkracht. Die moet je allebei tevreden houden. Wij wijzen uitzenders op het belang van het verbeteren van hun relatie met uitzendkrachten, zodat ze tevreden zijn over hun werk en omstandigheden en dus langer voor hen blijven werken.” Dit kunnen uitzendbureaus bijvoorbeeld doen door uitzendkrachten meer service te bieden op het gebied van ontwikkeling en goede huisvesting. De planners in de organisatie spelen daar een belangrijke rol in. “Door de samenwerking tussen Plan4Flex en Pjotr wordt dat verbeteren van de relatie voor onze klanten nu ook makkelijker aan de recruitmentkant van het proces.”

Transparantie in het matchingsproces

Het platform van Pjotr brengt vraag en aanbod van uitzendkrachten en uitzendbureaus bij elkaar, als een soort AirBnB in de uitzendbranche. Flexkrachten en uitzendbureaus zetten zelf hun aanbod online. Ze bekijken welke baan of werknemer bij ze past en kunnen zien hoe anderen de werknemer of werkgever beoordelen. Dit maakt vraag en aanbod voor beide partijen transparant.

Alle uitzendkrachten en vacatures staan in één omgeving voor het uitzendbureau. Zij krijgen hierdoor een veel snellere time-to-market. De uitzendkracht hoeft zich niet meer bij elk bureau afzonderlijk in te schrijven. Dit bespaart beide partijen tijd, frustraties en levert waardevollere matches, omdat uitzendkrachten precies weten wat er in een job van ze verwacht wordt. Tegelijk zien uitzendbureaus in één oogopslag of iemand geschikt is, en wat zijn (doorgroei-)wensen zijn.

Dankzij de beoordelingsscores weten uitzendkracht en inlener van elkaar hoe ze presteren. Denk aan hoe een uitzendbureau zijn personeel behandelt, en of een uitzendkracht altijd op tijd is. Dat wekt aan beide kanten vertrouwen. En het versterkt de keten: als je beter wil scoren dan een concurrent, moet je investeren in de relatie met je uitzendkrachten.

Investeren in je eigen ontwikkeling met een puntensysteem

Stel. Je hebt als arbeidsmigrant twee rechterhanden en wil graag technisch werk doen. Maar je hebt geen kwalificaties, en zelf niet de middelen om deze te behalen. Pjotr biedt je de mogelijkheid om je eigen doelen te behalen door jezelf te ontwikkelen. Via een systeem met missies verdienen arbeidsmigranten punten die ze kunnen investeren in hun eigen ontwikkeling. Bijvoorbeeld om cursussen te volgen of certificaten te halen.

Ard legt uit: “Zo kan het zijn dat iemand acht weken asperges gaat plukken, omdat hij daarmee genoeg punten verzamelt om een cursus te kunnen volgen voor een technisch certificaat. We bieden mensen perspectief, laten ze verder kijken dan vandaag en morgen.” Die investering is goed voor zowel de uitzendkracht als het uitzendbureau.

Betere resultaten voor uitzendbureaus

Informatie uit Pjotr wordt direct doorgezet in Plan4Flex. Door de koppeling staat alle informatie direct op de goede plek. “De samenwerking met Pjotr is een uitbreiding van onze dienstverlening. Het platform zorgt er, net als onze operationele software, voor dat uitzendbureaus efficiënter gaan werken. Dat helpt onze klanten vooruit”, vertelt Dréann. Pjotr profiteert daarbij van alle kennis en ervaring die de marktleider in software voor werken met arbeidsmigranten de afgelopen jaren heeft opgebouwd. Ard: “We gaan samen klantgesprekken aan. Dat creëert nieuwe mogelijkheden voor onze gezamenlijke klanten en positieve energie.”

De uitzendbedrijven profiteren van een betere relatie met hun flexkrachten. De keten wordt transparanter, wat bedrijven tijdwinst oplevert, en kosten en een hoop frustraties bespaart. En als uitzendbureaus floreren door een betere relatie met hun medewerkers, verbetert ook de Nederlandse uitzendmarkt, en daarmee de concurrentiepositie ten opzichte van andere landen. Win-win-win, dus!

Meer weten over de samenwerking tussen Plan4Flex en Pjotr? Lees meer over de integratie of bekijk de video hieronder.