Skip to main content

Digitalisering: welke zakelijk dienstverlener kan nog zonder? Het laat je efficiënter werken, wat weer goed is voor je concurrentiepositie. In de nabije toekomst zal dit alleen nog maar belangrijker worden. Cor Konings, CEO bij Labour Power Company (LPC) deelt zijn visie op automatisering in de uitzendbranche.

Hij trapt af met de reden waarom digitalisering in de uitzendbranche zo belangrijk is: “Er zijn veel uitzenders in tak van sport waarin we actief zijn. Dat betekent grote volumes met relatief kleine marges. Dus moet je zaken efficiënt organiseren, moet je continu nadenken over hoe je slimmer kunt werken.”

Automatisering zorgt voor tevreden collega’s

Daarnaast maakt digitalisering het werk voor je eigen mensen uitdagender. Data overnemen en controleren vraagt door goede software steeds minder tijd in de processen van uitzendbureaus. Tijd die men vervolgens kan gebruiken om wat afstand te nemen en trends en ontwikkelingen te spotten in hun vakgebied. Door in te zetten op technologische ontwikkelingen, maak je je organisatie dus ook aantrekkelijker voor je eigen personeel. Een belangrijk speerpunt met de huidige krapte op de arbeidsmarkt.

Steeds meer voorwaartse integratie

IT-ontwikkelingen zijn al langer van wezenlijk belang in de uitzendbranche. Wat verandert er nu dan? Dat zit hem vooral in de samenwerking tussen verschillende systemen, voorziet Cor. “Je gaat steeds meer voorwaartse integratie van systemen zien. Dat wil zeggen dat uitzenders hun klanten meer en meer werk uit handen gaan nemen. Vooral de grotere klanten vragen daar nu al om. Dat betekent ook dat software flexibel moet zijn. Dat je met een open database moet durven werken om data te koppelen aan andere systemen. Waardoor het werk uiteindelijk een stuk simpeler wordt.”

Zowel de klanten als de bedrijfsvoering van uitzendbureaus vragen om die voorwaartse integratie. Maar deze ontwikkeling vraagt nogal wat van de software. Je moet enerzijds correcte cijfers hebben, maar wil ook graag zo snel mogelijk inzichten hebben waarop je kunt bijsturen. “De backofficesoftware moet voor ons vooral stabiel zijn,” legt Cor uit. “De focus ligt bij deze ontwikkelingen vooral op de operatie en de operationele software.”

Waarom focussen op de operatie?

Benieuwd waarom je moet focussen op je operatie om als uitzendbureau te groeien? Lees het whitepaper “Toekomstgericht uitzenden: zet je operatie voor de administratie.”

Betere analyses worden vereiste

Met al die software in je uitzendbureau verzamel je bergen informatie. Daarmee kun je steeds betere analyses maken. Sterker nog: die goede analyses worden in toenemende mate een vereiste om je uitzendbureau goed te sturen, aldus Cor. “Je klant wil realtime zien hoe de tellers ervoor staan. Hoeveel mensen werken er bij deze klant, hoeveel uren werken zij, wat zijn de kosten hiervan?”

Vanuit wet- en regelgeving neemt de druk om goede rapporten uit te draaien ook steeds verder toe. “Denk aan de nieuwe cao’s, met nieuwe regels voor het doorbetalen van uitzendkrachten en het langer huisvesten na het einde van hun contract. Je moet dan wel kunnen monitoren wie het betreft, wie er in een rode zone zitten en wie je dus je snel moet herplaatsen zodat je niet te veel leegloopuren hebt.”

Je moet het ook niet overdrijven…

Maar je moet alle digitalisering ook niet overdrijven, vindt Cor. “De kunst dat je groeit in het aantal uitzendkrachten, zonder dat je organisatie hard hoeft te groeien. Dat hebben wij met Goodmorning ook gedaan. We hebben de operatie zien groeien van 35 naar 70 miljoen omzet zonder dat we personeel hoefden aan te nemen in de backoffice. Op die manier kun je mensen aannemen waar ze nodig zijn: aan de voorkant van je bedrijf, in de operatie. Intercedenten en commerciëlen. Dat is een trend die we hopen voort te zetten en te kunnen verbeteren de komende jaren.”

Software moet uitzenden makkelijker maken

En dat moet software voor je doen, is Cor van mening: je werk makkelijker maken. “Dat is ook het fijne aan onze samenwerking met Plan4Flex. Ze maken dingen simpeler, in plaats van moeilijker. Dat laatste zie je bij andere partijen in de IT-branche soms wel eens gebeuren.”

“We gaan de komende jaren onze werkprocessen nog efficiënter maken en verder automatiseren. Daarin is Plan4Flex echt een strategisch partner voor LPC. Ze organiseren regelmatig sessies over wat er speelt in de markt en de software. En ze staan open voor onze inbreng uit de markt en maken tempo in nieuwe ontwikkelingen als dat nodig is.”

Dit artikel is deel drie van het drieluik met Cor Konings, CEO bij LPC. Eerder vertelde hij over de toekomst van uitzenden en hoe uitzendbureaus hier samen met LPC en Plan4Flex naartoe groeien. En over de drie grote veranderingen die de uitzendbranche gaan hervormen.

Digitalisering in de uitzendbranche

Ontwikkelingen in de uitzendbranche, de rol van digitalisering en hoe ga je als ondernemer direct zelf aan de slag met innovaties?

Egbert Wingens en Martijn Remmelzwaal vertellen je in deze video van ICTWaarborg alles over ontwikkelingen in de uitzendbranche.

Foto: Unsplash.