Skip to main content

Op weg naar de toekomst van uitzenden

Goodmorning op weg naar de toekomst van uitzenden met LPC en Plan4Flex

Uitzendbureau Goodmorning was in 2020 het eerste bedrijf onder de Labour Power Company (LPC), een groep bedrijven gespecialiseerd in internationale flexkrachten in Nederland. Twee jaar later bestaat de groep uit zeven bedrijven en verwachtten de partijen samen een omzet van zo’n 300 miljoen over 2022. Waar komt dit succes vandaan en hoe gaat dit verder?

Eerst even terug naar 2017. Het uitzendbureau uit Etten-Leur bestaat 16 jaar en groeit gestaag. Cor Konings is inmiddels drie jaar directeur en het wordt tijd om efficiënter te gaan werken: “Toen we vanuit Goodmorning in 2017 op zoek waren naar een planningspakket dat bij ons paste, voelden we al snel een klik met Plan4Flex. Egbert en het hele Plan4Flex-team staan met dezelfde houding in de uitzendbranche als wij. Ze hebben een hele pragmatische houding. Maken dingen graag simpeler, in plaats van lastiger, zoals je soms in de IT-wereld ziet.”

De toekomst van uitzenden

Na de overstap op het operationele softwarepakket, ging de groei van het uitzendbureau als een raket. In 2019 was de omzet verdubbeld, van 35 naar 70 miljoen omzet per jaar. “Toen kwam de gedachte: hoe gaan we nu verder? Hoe ontwikkelt deze markt zich en hoe gaan wij daarop anticiperen?”, vertelt Cor Konings, nu CEO bij LPC en voorheen directeur van Goodmorning.

Het idee ontstond om een platform te ontwikkelen voor uitbreiding, zowel naar andere sectoren als op geografisch gebied. Met dit idee werd een investeringsmaatschappij gezocht, waaruit uiteindelijk LPC begin 2020 het levenslicht zag. En toen, kort na de oprichting van LPC, begon het coronavirus in Nederland om zich heen te grijpen…

Even was er twijfel, maar de vraag naar werknemers in de voedingsbranche, waar Goodmorning haar sporen al had verdiend, veerde al snel weer op. Toen na een aantal maanden bleek dat de vraag naar uitzendkrachten tijdens de covid-uitbraak groot bleef, groeide LPC snel door. In oktober 2020 stapte uitzendbureau Job Invest in, het jaar erna volgden Kobus, Hobij en EuroDetach. Later vulden W&F, International Job Challenge, International Flex Job, Europlanit, Europrofessionals, Duijndam Works en 1voud het aantal bedrijven onder de LPC -vlag aan tot 12.

Samenwerking maakt uitzenders sterker

De combinatie van deze uitzendbureaus maakt dat LPC in uiteenlopende branches en op verschillende locaties in Nederland actief is. De bedrijven zitten niet in elkaars vaarwater, waardoor de samenwerking ze alleen maar sterker maakt.

Zo start de organisatie met één centraal recruitmentplatform dat ook in 2021 aan de bedrijven is toegevoegd: Myflexwork. Elke uitzender kan vacatures plaatsen in het systeem, dat toegankelijk is voor de recruiters van alle aangesloten bedrijven. Zo kunnen uitzenders snel schakelen in de verschillende landen waar de recruiters actief zijn. LPC verwacht dat de verbeterde versie van het platform in het eerste kwartaal van 2022 wordt opgeleverd. Daarna wordt het recruitmentplatform gekoppeld aan Plan4Flex. “Het is de bedoeling dat we Plan4Flex als frontofficesoftware voor de hele groep gaan gebruiken, daar waar het toegevoegde waarde heeft.”

Visie voor de uitzendgroep

Hoe werkt dat dan, zo’n samenwerking? LPC gelooft in ondernemerschap zo laag mogelijk in de organisatie. De uitzendbedrijven die het overneemt, blijven zelfstandig opereren. “Uitzenden gaat uiteindelijk om klanten goed te bedienen met passende kandidaten. De uitzendbedrijven kennen hun markt en klanten als geen ander. Vanuit de groep proberen we zo veel mogelijk te faciliteren, zodat er samenwerking ontstaat op het gebied van huisvesting en transport, regelgeving en opleiding van de flexkrachten. Veel zaken kun je slimmer regelen als je het samen doet, in plaats van alleen. We ontzorgen de uitzenders, maar verder zijn ze zelfstandig en hebben ze hun eigen focus op sector(en) en het geografische gebied wat ze bedienen. En uiteraard stimuleren we onderlinge samenwerking”

Verder groeien met bewuste keuzes

LPC kijkt verder naar mogelijkheden in de branche. “Maar”, zegt Cor: “we nemen niet zomaar bedrijven over. We vinden het belangrijk dat bedrijven die we benaderen dezelfde visie hebben en bijvoorbeeld ook dezelfde ideeën over het omgaan met flexwerkers. Als we het idee hebben dat er ten koste van werknemers geld verdiend wordt, haken wij af. We vinden het belangrijk dat mensen die hier komen om te werken, hier een goed bestaan opbouwen.”

Die houding blijkt ook uit het perspectief dat de organisatie haar internationale medewerkers biedt: “We gaan vanuit LPC een centraal opleidingsbedrijf opzetten, om arbeidsmigranten loopbaanperspectief te bieden. Iemand die hier komt om tomaten te plukken, kan met een opleidingsplan dan nieuwe dingen leren en zo verder groeien.” Om doorgroeien mogelijk te maken, zoekt de groep bijvoorbeeld ook een uitzendbureau in de techniek.

Waarom sluiten uitzendbureaus zich aan?

“Daarbij spelen een aantal aspecten een rol”, licht Cor toe. “Veel ondernemers zijn rond de eeuwwisseling begonnen. Dit zijn nu allemaal vijftigers die afgelopen jaren best wel wat voor de kiezen hebben gekregen, met veranderingen in wet- en regelgeving, crisis in de uitzendbranche rond 2007, 2008 en aantal jaar later de uitdagingen in de coronacrisis. En alleen is maar alleen. Dat is het mooie van onze groep: ze vinden gelijkgestemden maar blijven zelf ondernemer en kunnen ook financieel aan boord blijven. Dat vinden ze ontzettend leuk.”

Praktische kennis van de uitzendbranche groot voordeel

De keuze voor Plan4Flex was in 2017 dus snel gemaakt. Dat de algemeen directeur van Plan4Flex, Egbert Wingens, zelf ook een uitzendbureau gerund heeft, maakt volgens Cor een groot verschil. “Door die expertise zie je dat er veel praktische kennis van de dagelijkse operatie van uitzendbureaus in het pakket zit. Je hebt er écht wat aan.”

Die concrete kennis en ervaring die de basis voor het softwarepakket vormde, biedt Goodmorning/ LPC een hoop voordelen: “We hebben digitalisering verder kunnen vormgeven met onder andere het digitaal ondertekenen van documenten, het aanleveren van uren en ze automatisch inlezen in Plan4Flex met de cao-ontrafelaar. Dat alles biedt ons een hoop werkgemak, waardoor we samen sneller kunnen groeien, zonder dat er veel handmatig en herhalend werk aan te pas komt.” Hij voegt nog een bijkomend voordeel toe: “Dat laatste vinden onze mensen ook niet leuk om te doen, dus is het fijn als je het kunt automatiseren.”

Plan4Flex speelt een belangrijke rol in de groep. Nu, jaren verder, is Cor nog altijd tevreden over de samenwerking met Plan4Flex. “De operaties van onze LPC-uitzendbureaus zijn tevreden. Plan4Flex is voor ons een strategisch belangrijke partner voor het verder uitbouwen van onze groei.”

Dit is het eerste verhaal van een drieluik met Cor Konings. In de komende twee verhalen laat hij zijn licht schijnen op ontwikkelingen in de uitzendbranche en het belang van goede IT, op basis van de kennis en ervaring die hij in de afgelopen jaren heeft opgedaan.

LPC-COO Linda van Alphen vertelde in de podcast ‘Grensverleggend in Flex’ over de bijzondere groeistrategie van LPC en waarom dit zo goed werkt. Beluister de aflevering hier.

Ga terug
Cor Konings Goodmorning LPC

Cor Konings, CEO bij LPC

Nieuwsgierig naar wat Plan4Flex voor jouw organisatie kan betekenen? Bekijk de voordelen voor jouw functie of neem contact op met Dréann van den Akker.

Demovideo Plan4Flex

Leer in 2,5 minuut alles over de basis van Plan4Flex.