Skip to main content

In de dynamische flexbranche valt Labour Power Company (LPC) op dankzij haar bijzondere groeistrategie. Verschillende flexbedrijven werken samen onder één paraplu, maar behouden de autonomie over hun bedrijf. In de allereerste aflevering van de podcast ‘Grensverleggend in Flex’ gingen Dréann en Egbert in gesprek met Linda van Alphen, de COO van LPC en doorgronden ze deze aanpak.

Labour Power Company is een hard groeiende groep gespecialiseerde bedrijven in de bemiddeling van flexkrachten door heel Nederland. De groep ondersteunt bedrijven in onder andere de glastuinbouw, AGF, voedingsindustrie, logistiek, industrie en technische sectoren met flexibel in te zetten medewerkers.

De bedrijven werken samen waar ze kunnen, maar behouden altijd hun eigen identiteit. Hoe krijg je dat voor elkaar, waarom kiest LPC voor zo’n duidelijk andere koers dan andere buy-and-build-groepen en waarom slaat juist dít idee zo aan bij ondernemers?

Flexbedrijven behouden autonomie

Wat LPC onderscheidt, is de nadruk op het behoud van de eigen identiteit van de aangesloten bedrijven. Die nadruk staat haaks op de gangbare praktijk bij buy-and-build strategieën. Overgenomen bedrijven worden vaak volledig geïntegreerd en verliezen hun unieke identiteit. Maar niet bij LPC, waar de leden hun autonomie behouden. Zo houdt bijvoorbeeld elk bedrijf zijn eigen naam.

Hoewel bedrijven deel uitmaken van een grotere groep, blijven zij hun eigen beslissingen nemen. Zo is elk bedrijf binnen de groep op zijn best in de eigen niche, terwijl het toch onderdeel is van een sterkere, verenigde organisatie. Hierdoor ontstaat een win-winsituatie waarin zowel LPC als de individuele bedrijven groeien en bloeien.

Samenwerking maakt sterk

Dat respect voor autonomie combineert LPC met samenwerking waar mogelijk. Zo benaderen de bedrijven samen kandidaten en klanten. In plaats van dat de organisaties elkaar kopiëren of beconcurreren in een zeer competitieve markt, zoeken ze elkaar binnen LPC op en bundelen hun krachten. Deze dynamiek versterkt niet alleen de individuele bedrijven, maar de hele groep.

Als voorbeeld geeft Linda de kandidaatreis. Als een project bij een van de bedrijven afloopt, kan de kandidaat binnen de LPC-groep eenvoudig een nieuwe baan vinden bij een ander label of een andere partij. Dit systeem zorgt voor stabiliteit en continuïteit voor de werknemers en verhoogt de flexibiliteit van de groep als geheel. Flexwerk wordt hierdoor minder onzeker, want LPC biedt binnen haar netwerk talrijke mogelijkheden.

Waarom slaat deze aanpak aan?

De aanpak spreekt veel ondernemers aan. In de flexsector is inspelen op veranderingen essentieel. Deze strategie biedt ondernemers een perfecte balans tussen samenwerking en zelfstandigheid. Bedrijven profiteren van de schaalvoordelen en gedeelde kennis binnen de groep, terwijl ze hun unieke bedrijfscultuur en operationele onafhankelijkheid behouden.

Inspiratie en sturing vanuit de operatie

Linda benadrukt hoe belangrijk de operatie is voor inspiratie en sturing. LPC focust zich op het verbeteren van bedrijfsprocessen. De groep zet in op digitalisering en optimale communicatie vanuit de behoeften van klanten en kandidaten. Dit operationele perspectief zorgt voor een pragmatische en resultaatgerichte aanpak.

LPC’s strategie van samenwerking en autonomie biedt een verfrissend alternatief in de flexbranche. De organisatie respecteert de unieke kwaliteiten van elk bedrijf, terwijl zij samen profiteren van de voordelen van een grotere groep. Een aanpak die nodig is om in de huidige markt succesvol te zijn en blijven.

Ontdek meer over de kracht van LPC’s unieke benadering en laat je inspireren. Voor meer inzichten en diepgaande discussies, luister je naar de eerste podcast Grensverleggend in Flex met Linda van Alphen.