In onze podcastserie ‘Grensverleggend in Flex’ praten we met boeiende personen uit de uitzendwereld. Tijdens de derde aflevering was Roy Boutkan te gast. Roy is financieel directeur van NL Jobs. Hij vertelde over de rol van data, de kracht van gevoel en de toekomst van arbeidsmigratie.
NL Jobs is in 2002 opgericht door vier van de grootste Nederlandse tomatentelers, nu nog de grootste opdrachtgevers van NL Jobs. Dagelijks zijn er ruim 2.500 tevreden medewerkers aan het werk via het uitzendbureau. Naast de glastuinbouw, zijn de landbouw, productie, logistiek en techniek branches waarin NL Jobs medewerkers bemiddelt.
Data als drijfveer
Financieel directeur Roy Boutkan voelt zich als tuinderszoon als een vis in het water bij NL Jobs. In 2004 kwam Roy voor het eerst in aanraking met de uitzendbranche. Hij deed veel ervaring op in de sector als business controller en ontwikkelde zich daarnaast tot een expert op het gebied van managementinformatie.
Inspiratie haalt hij uit het heelal: “Het heelal kent grote dynamiek tussen allerlei elementen: heel veel hangt met elkaar samen of haakt in elkaar. Dankzij data kun je in de uitzendbranche op zoek naar zo’n zelfde dynamiek. Ook met data zie je hoe elementen met elkaar samenhangen en in elkaar haken. Daar kan je handig op sturen.”
Als je datagedreven wil werken, moet je wel weten wat je wil meten. Miljoenen records in een database leiden niet automatisch tot inzichten waar je wat mee kan. Roys aanpak toont hoe NL Jobs processen versnelt dankzij data. “We hebben bijvoorbeeld voor de financiële administratie een dashboard. Hierin kunnen wij veel makkelijker onze data ontsluiten en daardoor sneller rapportages maken. Daardoor is de jaarrekening veel sneller en op tijd klaar en zijn de cijfers elke maand op orde. Bovendien kunnen we met de inzichten die ons dat geeft, beter in de toekomst kijken.”
NL Jobs heeft niet alleen een financieel dashboard: “Voor alle afdelingen maakten we wij dashboards: voor accountmanagers en HR, maar ook over ziekte, huizen en bezettingsgraad. Iedere medewerker die klantcontact heeft, kan dus op basis van die dashboards met de klant het gesprek aangaan over inzichten die ons en hun bedrijf continu verbeteren.”
Leiden op gevoel
NL Jobs zet cijfers aan het werk, maar laat ze niet de leiding nemen. Die plek is weggelegd voor het gevoel. “In onze strategie hebben wij drie kernwoorden,” vertelt Roy. “Curious, connected en committed, dus nieuwsgierig, verbonden en toegewijd. Iedere collega binnen NL Jobs moet dit als kern hebben.”
Om dit gevoel kracht bij te zetten, wendt Roy zich graag tot data. Zo gebruikt NL Jobs systemen als Plan4Flex voor planning en dataverzameling. Deze systemen bieden waardevolle inzichten voor verbetering en groei, zoals het inzicht in werknemersverloop. Ook gebruikt Roy wordclouds om opmerkingen en feedback te analyseren. Zo krijgt hij inzicht in veelvoorkomende zaken die bij medewerkers leven, die hij direct aanpakt via verbeteringen in bedrijfsprocessen.
Uitzenders: beïnvloed de beeldvorming over arbeidsmigratie!
In de toekomstvisie van NL Jobs is ook ruimte voor gevoel. Zo spreekt Roy over demografische ontwikkelingen en de impact op arbeidsmigranten: “De Europese Unie introduceert meer regels over arbeidsmigratie en het oordeel over arbeidsmigranten is steeds negatiever. Dat terwijl we voor volle schappen in de supermarkt en op tijd bezorgde pakjes afhankelijk zijn van deze groep arbeiders.”
Roy ziet hierin een rol voor de uitzendbranche. “De branche kan helpen om arbeidsmigratie beter te regelen en het oordeel hierover positief te beïnvloeden. Ook daarin kan data weer de juiste richting wijzen om vooruit te komen en in te spelen op veranderingen. Want één ding is zeker, de uitzendbranche blijft in beweging.”
Dit is een samenvatting van de podcastaflevering over datagedreven werken. Roy besprak natuurlijk nog veel meer met Dréann en Egbert in de podcast Grensverleggend in Flex. Ben je benieuwd? Luister dan naar deze en andere afleveringen van Grensverleggend in Flex en ontdek hoe experts zoals Roy Boutkan de branche vormgeven.