Skip to main content

De administratieve kant van de uitzendbranche is in het afgelopen decennium flink aangepakt. De laatste jaren verschuift de aandacht, ook in de politiek, steeds meer naar de operationele kant. in de uitzendbranche heeft de afgelopen jaren veel aandacht gehad van de politiek. Er komt meer controle, onder andere door de Wet Arbeid in Balans, en aandacht voor zaken als bijvoorbeeld huisvesting van arbeidsmigranten. E-Wings ICT oprichter en oud-eigenaar van een uitzendbureau Egbert Wingens laat zijn licht schijnen op het volgende aandachtspunt in de branche: service. 

“De politiek heeft zich de afgelopen jaren richting de uitzendbranche vooral gericht op de financiën. Wordt er genoeg conform inlenersbeloning betaald? Nu dat allemaal goed is geregeld, gaan ze meer kijken naar de operationele kant. Dat is waar de uitzendbranche nu en de komende jaren mee te maken krijgt. De Wet Arbeid in Balans (WAB) is daar een voorbeeld van”, vertelt algemeen directeur Egbert Wingens.

De overheid wil het operationele deel rondom uitzenden en payrollen steeds meer regelen en controleren. “Vijftien jaar geleden was het idee dat alles en iedereen veel meer flexibel moest worden. Nu krijg ik het gevoel dat de politiek vindt dat we daarin te ver zijn doorgeschoten. De WAB toont aan dat er behoefte is aan een grotere vaste schil, zodat er meer rust en stabiliteit voor werknemers komt. Dat is misschien wat abstract bekeken, maar wel de kern volgens mij.”

De juiste mensen op de juiste plek

De overheid heeft altijd gesteld dat uitzendkrachten duurder zouden moeten zijn dan mensen in vaste dienst en die gedachte kreeg met de WAB ook handen en voeten. “De flexibele schil moet wel behouden blijven, maar mag volgens de overheid niet te groot worden. Zelf denk ik dat het allemaal wel meevalt: veel bedrijven hebben een operationele uitdaging en zijn op zoek naar mensen voor kortere of langere tijd. Die plekken moeten gevuld worden. Het is aan de uitzendbureaus om de juiste mens op de juiste plek te krijgen. En dat wordt dus prompt de nieuwe belangrijke opdracht voor uitzendbureaus: meer richten op service.”

Nieuwe regels vragen om meer registratie

“De core business van een uitzendbureau is omgaan met mensen en hen op de juiste plek neerzetten. De juiste match maken. Zo kan de opdrachtgever immers de gewenste productie draaien”, vertelt Egbert. De uitzendkracht krijgt dankzij de WAB meer rechten. “En dat betekent dat je als uitzendbureau niet meer om geavanceerde software heen kunt. Een Excelbestand voldoet niet meer om je planning te registeren, je moet van alles vastleggen. De planning moet vier dagen van tevoren duidelijk zijn. Bij een oproep moet je minimaal drie uur uitbetalen. Het zijn maar voorbeelden van nieuwe regels, maar die moet je wel allemaal goed registeren. In de toekomst, of eigenlijk nu al, kun je niet zonder een softwarepakket om dit goed te beheersen.”

Voorspellen en transparantie

De volgende stap is, is dat door verregaande (en verdergaande) digitalisering systemen op basis van de verzamelde data voorspellingen gaan doen ten aanzien van de tevredenheid van uitzendkrachten en opdrachtgevers. Zo kun je als uitzender nog makkelijker zorgen voor tevreden klanten en uitzendkrachten. En als uitzendbureau goede service leveren. “In ons systeem krijgen we zo steeds meer servicegerichte items, die het uitzendbureau helpen bij het bepalen van die tevredenheid”.

Service voor betere concurrentiepositie

Met de steeds maar groeiende vraag naar flexkrachten, worden de tekorten steeds groter. Het is dus belangrijk om je van concurrenten te onderscheiden. Dit doe je door extra stappen te zetten en je klanten en medewerkers extra service te bieden. IT-technisch is het mogelijk. De software is klaar om betere service te leveren. Jouw uitzendbureau ook?