Skip to main content

Nieuwe collega’s aannemen is niet de enige weg naar groei. Het wordt steeds lastiger om goede medewerkers te vinden en te binden, terwijl de vraag naar arbeidskrachten alleen maar toeneemt. Dus moet je op zoek naar nieuwe, innovatieve manieren om te blijven presteren als uitzendbureau. Omdat processen in de backoffice al grotendeels geoptimaliseerd zijn door jarenlange investeringen in digitalisering, liggen de grootste verbeterkansen aan de voorkant: in je operatie.

Operatie en administratie zijn onderling van elkaar afhankelijk, alleen is deze relatie vaak niet in evenwicht. In veel bedrijven leidt de administratie de rest van de organisatie. De administratie bepaalt strikte kaders waarbinnen de operatie mag werken. Tegelijkertijd komt de overheid met steeds meer regelgeving voor de processen van uitzendbureaus. Daar staat tegenover dat de meeste ondernemers het liefst proactief werken. Met bewuste keuzes vooraf, kun je de marge en efficiëntie van je bedrijf verhogen en de kosten verlagen.

Zet je operatie voor de administratie?

Ik geloof dat uitzendbureaus die vooruit willen, de operatie voor de administratie moeten stellen. De backoffice is de afgelopen decennia vergaand geoptimaliseerd. Maar in de operatie gebruiken veel uitzendbureaus nog Excellijsten voor de planning of voeren ze uren in vanaf handgeschreven urenbriefjes.

De operatie is de kern van je organisatie, je reden van bestaan. Dit is waar je geld verdient. Hoe beter je die operatie onder controle hebt en hoe flexibeler de afdeling, des te makkelijker is het om als uitzendbedrijf te groeien. Daarvoor heb je namelijk vrijheid nodig. Heb je geen ruimte om te experimenteren, dan zet je onbewust zelf een rem op je eigen groei.

Kleine verbeteringen, grote effecten

Daarnaast is de frontoffice is een groter deel van je organisatie dan de backoffice. Logischerwijs is in de operatie dus ook meer te optimaliseren. Kleine verbeteringen hebben door de grotere schaal eenvoudigweg meer effect. Stel dat iedereen in de operatie 5% efficiënter kan werken. Dan maakt dat al een groot verschil in tijd en kosten.

Verder zit de operatie dichter bij het vuur. Zij hebben dagelijks contact met uitzendkrachten en klanten. Daardoor horen zij als eerste van aankomende veranderingen en wensen voor de toekomst. Die signalen uit de markt, heb je nodig om je dienstverlening te verbeteren. Zowel aan klanten als aan uitzendkrachten.

Vrijheid om te experimenteren

Door de operatie plannen te laten maken vóórdat deze financieel worden, geef je de afdeling vrijheid om buiten de kaders te denken. Dat betekent wel dat je de operatie meer vrijheid moet geven om te pionieren en uit te proberen. Als je nooit wat nieuws probeert, blijf je altijd hetzelfde resultaat houden. En dat is nou juist níet de bedoeling als je groei- of verbetermogelijkheden voor je organisatie zoekt.
Geef de operatie de ruimte om op zoek te gaan naar dit soort verbetermogelijkheden, zodat je je eigen koers makkelijk kunt bijsturen op wat er in de markt gebeurt.

Grijp de kansen in je operatie

Het is tijd voor een frisse wind in je organisatie. Zaken als facturatie en verloning heb je al geautomatiseerd. Daar is bijna geen winst meer te behalen. Draai daarom de wereld om: zet de operatie vóór de administratie en ga aan de slag met digitalisering in de operatie. Nu is het moment om het potentieel van je frontoffice optimaal te benutten!

Meer weten over deze visie? Lees het whitepaper ‘Toekomstgericht uitzenden: zet je operatie voor de administratie’ of bekijk de korte video hieronder.

Video: zet je operatie voor de administratie

Afbeelding: Unsplash.