Dit artikel is geplaatst als onderdeel van onze samenwerking met de Rabobank.

Uitzendorganisaties die hun processen automatiseren, kunnen meer persoonlijke aandacht geven aan hun medewerkers. Rabobank-partner Plan4Flex levert de benodigde software. Van een app voor uitzendkrachten tot online onboarding via een ID-scan.

Oprichter Egbert Wingens stond zelf jarenlang aan het hoofd van een uitzendbureau voor internationale werknemers. ‘Het viel mij op dat er geen software bestond dat het gehele operationele proces rondom het uitzenden van personeel regelde. Dus van inschrijving bij de uitzendorganisatie tot de uiteindelijke uitbetaling door het bedrijf waar iemand in dienst is. Alle processen rondom uitzendkrachten hebben wij nu gebundeld binnen de software van Plan4Flex.’

Alle onderdelen van het uitzendproces

In 2009 kwam Plan4Flex op de markt. Aanvankelijk richtte Wingens zich vooral op Nederlandse uitzendbureaus voor internationale medewerkers. ‘Vaak gaat het om banen met repeterende arbeid, zoals in de bouw, logistiek of de agrarische sector. In deze sector zijn ook zaken als vervoer, huisvesting en werkplanning van belang. Inmiddels zijn ook andere Nederlandse uitzendbureaus in onze softwareoplossingen geïnteresseerd, omdat alle onderdelen van het proces hierin zijn geïntegreerd.’

Mobiele app voor medewerkers

De software van Plan4Flex biedt uitzendbureaus uiteenlopende mogelijkheden. Van planning en urenregistratie, tot online dossieropbouw en rapportages. Medewerkers kunnen daarnaast een mobiele app gebruiken, waarin ze bijvoorbeeld hun werktijden, salarisstrook en contract kunnen terugvinden. Wingens: ‘We hebben inmiddels meer dan honderdtwintig klanten en honderdduizend appgebruikers. Alles dat uitzendorganisaties voorheen via brief of -email deden, gebeurt nu in de app. Onze software maakt hun werk efficiënter, verkleint de kans op fouten en zorgt ervoor dat er meer tijd overblijft voor persoonlijke aandacht. En we voegen steeds nieuwe functionaliteiten toe. We zoeken continu naar manieren om processen te automatiseren.’

Identiteitsbewijs scannen

Belangrijk onderdeel binnen Plan4Flex is de digitale onboarding van nieuwe medewerkers. ‘Zeker voor de inhuur van medewerkers die uit het buitenland komen is dat interessant’, vertelt Wingens. ‘We zetten daarvoor de ID-Scan van Rabo Identity Services in. Daarmee kan iemand over de grens met een camera een identiteitsbewijs scannen, waarna de data automatisch in het systeem van de uitzendorganisatie terecht komt.’

Plan4Flex en Rabobank zijn samen een partnership aangegaan rondom de online identificatie. ‘Wij wijzen klanten op de voordelen van Rabo Identity Services en Rabobank koppelt ons aan interessante partijen uit de uitzendbranche. Zo bieden we toegevoegde waarde aan onze gezamenlijke dienstverlening’, aldus Wingens.