Skip to main content

De digitalisering verandert onze samenleving in een razend tempo. We kunnen ons een leven zonder internet of smartphone nog maar nauwelijks voorstellen. Hoe deden mensen dat vroeger toch? In elk geval een stuk langzamer en minder efficiënt! Bas Mélotte is werkzaam bij BSU, een ICT-bedrijf dat gespecialiseerd is in het ontwikkelen van eigentijdse digitale werkomgevingen waarin de mens centraal staat. We vroegen hem naar zijn idee over de toekomst van de ICT op de werkvloer. Om die vraag te beantwoorden, neemt hij ons eerst mee terug naar het verleden:

Industriële ontwikkeling

“Tot ver in de achttiende eeuw moest alles (zoals voedsel, kleding, meubels etc) met de hand worden gemaakt. Pas in het midden van de negentiende eeuw ontstonden fabrieken waarin op grote schaal standaard producten werden geproduceerd. De telefoon stamt ongeveer uit dezelfde tijd.

De volgende sprong voorwaarts was de komst van de computer. Rond 1950 verschenen de eerste grote mainframes die met ponskaarten werden bediend. Het duurde tot 1981 voor de eerste personal computer op de markt verscheen. Vanaf toen heeft de techniek zich in sneltreinvaart ontwikkeld.

Sprinten naar het digitale tijdperk

Internet is nog heel jong. Tot 25 jaar geleden had bijna niemand ervoor gehoord. Mobiele telefoons bestonden er toen nog niet. Eind van de jaren negentig kwamen die op de markt. Rond 2010 braken de smartphone en de tablet door. De laatste jaren staan vooral in het teken van de cloud en nieuwe communicatiemiddelen. We vinden het inmiddels de normaalste zaak van de wereld dat we altijd en overal online zijn. Digitaal is de norm geworden.

What’s next?

In de toekomst voorzie ik dat de ICT steeds meer een verlengstuk wordt van de mens. Thuis en op het werk komen er allerlei nieuwe toepassingen die ons het leven makkelijker maken en waarmee we onszelf kunnen blijven ontwikkelen. Voor de komende jaren zie ik de volgende trends op de werkvloer:

• Centrale workspace

Doordat de beveiliging steeds hoger in de cloud komt te liggen, gaan we toe naar één centrale, volledig gepersonaliseerde online werkplek. Dat betekent dat je straks slechts eenmalig hoeft in te loggen. Vervolgens opent zich een werkblad met alle toepassingen die voor jou relevant zijn. Alles overzichtelijk gepresenteerd. Je applicaties, mail, documenten en data worden allemaal op een veilige, eenduidige manier ontsloten.

• Unified Communications

Met Unified Communications (UC) wordt bedoeld dat allerlei verschillende functies geïntegreerd worden. Denk bijvoorbeeld aan chat, spraak, agenda’s, IP telefonie, videoconferencing, email etc… Unified Communications is dus niet een enkele service. Het gaat er juist om verschillende toepassingen zodanig te verbinden dat ze elkaar versterken.

Door de komst van UC kunnen mensen sneller, efficiënter en makkelijker met elkaar communiceren. Vooral op de werkvloer biedt dat allerlei kansen!

• BI Tooling

Ongemerkt wordt er ontzettend veel data opgeslagen tijdens het werk. Er zijn nu ook tools op de markt waarmee je data uit verschillende bronnen kunt integreren om relevante management informatie te halen. Daarmee krijg je meer inzicht in de operationele processen. Hoe lang zijn je medewerkers aan bepaalde taken bezig, waar lopen ze tegenaan en hoe kun je dat oplossen?

Nieuwe kansen!

De nieuwe technologie opent deuren die voorheen gesloten werden. Maar wat kan het concreet betekenen voor de uitzendbranche? Zomaar een paar voorbeelden:

  • Het wordt heel eenvoudig om relevante trainingen of assesments ter beschikking te stellen aan medewerkers via hun eigen centrale workspace.
  • Het sollicitatie- en selectieproces kan sneller en efficiënter worden ingericht door gebruik te maken van nieuwe technologie zoals video of chat.
  • Ook het boeken van uren kan simpeler. Zo zou je een bot kunnen ontwikkelen waaraan je medewerkers via de chatfunctie op hun smartphone hun uren kunnen doorgeven.